Dansen op de vulkaan! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van doortjejesse - WaarBenJij.nu Dansen op de vulkaan! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van doortjejesse - WaarBenJij.nu

Dansen op de vulkaan!

Door: Jesse en Doortje

19 Mei 2007 | Nieuw Zeeland, Wellington

12 mei
In de ochtend Anke (oma van Jesse) gebeld om haar hartelijk te feliciteren met haar verjaardag en bij een toeristeninformatiekantoor wat info ingewonnen over een weg langs de Wanganui rivier. Volgens de mevrouw was de weg uitstekend te doen met een camper, dus wij er met vol enthousiasme naar toe. Het tegendeel was echter waar: het was de slechtste weg die we ooit gezien hebben (met uitzondering van wegen in Zuid Oost Azie en China). De omgeving was weliswaar prachtig, maar echt tijd om te kijken hadden we niet omdat we de hele tijd bezig waren met het vermijden van enorme kuilen in de weg. Honderd kilometer later kwamen we gelukkig weer op de normale weg en redden we naar de Tongariro berg. Het weer was prachtig dus we hebben heerlijk in de zon gegeten en daarna de camper geparkeerd op het parkeerterein van de DOC-info.

13 mei
Een zeer koude nacht was het geweest. Het ijs zat centimeters dik op de voorruit. Gelukkig hadden we het zelf wel warm gehouden onder alle dekens. In alle vroegte naar de shuttlebus gelopen die ons naar de start van de Tongariro crossing bracht. Na een uurtje wandelen moesten we al alle lagen kleding uit doen want de zon brandde op onze bolletjes. Het vulkanisch landschap was erg bijzonder. Echt een beetje het gevoel alsof je over maanlandschap loopt. Na een flinke klim kwamen we aan bij de kraters. Erg bijzonder om er nog wat hete stoom uit te zien komen. Daarna kwamen bij de drie ‘emerald lakes’: prachtige blauwe meertjes.

Het laatste stuk duurde nog wel erg lang aangezien ik (Doortje) weer eens dike blaren op mijn teentjes had. Nou ja: eigenlijk waren mijn blaren van de Abel Tasman tramp nog niet weg, maar als je die bergen ziet dan wil je gewoon weer heel graag een nieuwe wandeling maken. Dan maar met blaren beginnen zeg maar….

14 mei
Op naar de ‘thermal reserves’ van Rotorua. Onderweg belden we een oud kiwi echtpaar (Mike & Gayle) die we op het zuidereiland hadden ontmoet. Ze hadden ons toen uitgenodigd om bij ze langs te komen, vandaar! Ze vonden het ontzettend leuk dat we ze belden en we spraken af om de dag daarna (de 15e) langs te komen.
Ten zuiden van Rotorua ligt het thermal reserve ‘Wai-o-tapu’. We arriveerden er aan het eind van de dag, waardoor we het hele park voor ons zelf hadden. In het park heb je allemaal meertjes met de meest bizarre kleuren. Dat heeft te maken met mineralen en andere aparte oorzaken (die ik ff ben vergeten). Echt supermooi.
Daarna naar een camping 6 kilometer verderop die we speciaal uitgekozen hadden vanwege de gratis ‘thermal pools’ waar je in kunt badderen. Na het avondeten direct in die baden gedoken. Heet maar heerlijk….! Daar ontmoeten we een Nederlandse man die op zijn 1e naar New Zeeland is geemigreerd met zijn ouders. Hij vond het leuk om ons te ontmoeten en nodigde ons uit om hem (en zijn vrouw) in Auckland op te komen zoeken. We spraken af dat we ze zouden bellen als we in Auckland zijn. De rest van de avond wat gekletst met wat Tjechische jongeren die ook op de camping bivakkeerden.

15 mei
Die ochtend bezochten we de ‘Lady Knox’ geiser. Dat was nog een onderdeel van het thermal reserve dat we de dag daarvoor hadden bezocht. Elke ochtend gooien ze wat wasmiddel in de geiser en dan gaat ie vanzelf water spuiten. Wel grappig om te zien. Daarna nog wat nabijgelegen modderpoelen op de foto genomen en doorgereden naar een parkeerplaats om het dak van onze ‘Toy’ een opknapbeurt te geven. In twee uurtjes de lichte roestplekjes eraf geschuurd. We hadden alleen niet de tijd om het dak volledig te spuiten omdat we door moesten naar Mike & Gayle. Om een uurtje of vier kwamen we bij hun bedrijf in Whakatane (aan de Bay of Plenty) aan. Ze hebben een bedrijf dat campers verkoopt en het was natuurlijk uitermate grappig om onze ‘Toy’ tussen de meest luxuese reuze campers te zien staan.
Die avond werd er een maaltijd op tafel gezet wat wij alleen met kerst eten. De lekkerste eye (=biefstuk) die je kunt bedenken ging op de ‘Barbie’ (= de barbeque) en daarnaast nog vis en burgers en pompoen en aardappels. Dit eten werd natuurlijk vergezeld met een heerlijke New Zeelandse sauvignon blanc die Mike voor deze gelegenheid openmaakte. De zoon en dochter van Mike en Gayle waren ook aanwezig. Dus ook met hen zitten kletsen. Aan het eind van de dag doken wij onze bus weer in die we voor hun appartementencomplex hadden geparkeerd.

16 mei
Een uitgebreide douche genomen en na het ontbijt Whakathane ingereden om nog twee flessen wijn voor Mike & Gayle te komen. Wij hadden al wel wat dingetjes voor ze meegenomen (fles wijn, taartje, chocola) maar we waren zo hartelijk ontvangen dat we vonden dat er nog wel twee goede flesse bij konden. Vervolgens naar hun bedrijf gereden waar we de bovenkant van onze bus hebben gespoten. Helemaal strak!
In de namiddag namen Mike & Gayle ons mee om een stuk te wandelen langs de kust. Werkelijk fantastisch om te zien hoeveel natuur je hier dichtbij de stad hebt.
‘s Avonds zette Tony (de dochter) een lekkere maaltijd voor ons neer en het werd wederom een gezellige avond.

17 mei
Vroeg uit de veren om afscheid te nemen van Mike, Gayle en Tony om koers te zetten naar de ‘Coromandel Peninsula’. Daar op een camping overnacht nabij ‘hot water beach’ en de ‘Cathedral cove’.

18 mei
Het was weer eens tijd om ‘Toy’ te reorganiseren en wat foto’s van hem te maken voor de advertentie (als we de bus gaan verkopen).
Rond het middaguur naar de ‘hot water beach’ gereden, daar een kuil in het zand gegraven (zodat het warme water van de bron naar boven komt) en heerlijk in het warme water gepoedeld. Daarna met onze ‘solar shower’ gedoucht en door naar de ‘Cathedral cove’. Tijdens de wandeling er naartoe raakten we aan de praat met wat aardige Duitsers. Echt een idyllische plek trouwens, die Cove. We hebben er nog een tijdje gezeten, de zonsondergang bekeken en daarna op de parkeerplaats overnacht.

Voor een uitgebreide fotorapportage, zie:

(O ja, ik heb de breedbeeldfunctie van mijn camera ontdekt, zoals je zult merken...)

• 19 Mei 2007 - 17:47

Emmy:

Good day, daar ben ik weer!!
    Ben wat drukker de laatste tijd maar ben jullie niet vergeten hoor!
    Ik krijg de indruk dat jullie je opmaken voor vertrek uit NZ maar ben ff vergeten wat jullie volgende bestemming wordt. Ik meen Zuid Amerika maa

• 19 Mei 2007 - 23:02

Emmy:

Ik meen dus Zuid Amerika. (drukte verkeerd knopje in en opeens stond mijn tekst al op jullie website)
    Ik ben benieuwd welk land het gaat worden... dat wilde ik alleen nog maar even zeggen.

Oja, wisten jullie overigens al dat de vulkaan waar jullie over schrijven gefigureerd heeft als "Mount Doom" in Lord of the Rings?

Anyway, alvast een prettige vlucht toegewenst, waar jullie dan ook heen gaan!

Groetjes Emmy

• 21 Mei 2007 - 12:33

Charlotte:

Hee Doortje en Jesse!
    Nou, dat dak van Toy ziet er weer helemaal strak uit, hoor ;-) Gaan jullie hem missen strakjes? Wat leuk dat jullie zo gastvrij zijn ontvangen door Mike & Gayle, daardoor voelen jullie je vast een beetje meer thuis!
    Het Weohdhweekend was superleuk op Ameland, Doortje ik heb de foto's ook naar jou gestuurd dan kunnen jullie zien hoe Nederland er ook alweer uitziet... Niets in vergelijking met Nieuw Zeeland, jullie foto's zijn wederom weer prachtig!
    Dikke zoen voor jullie allebei!
    x Charlotte

• 21 Mei 2007 - 14:13

Yolbert:

Lieve Jesse en Doortje,

Jullie leven is een en al avontuur! Jullie zijn onnavolgbaar>
    We blijven jullie desondansk volgen. In verband met de verhuzing nu wel enige tijd communicatiestilte via de website.
    Hopelijk hebben we snel alles weer op orde en aangesloten.
    tot horens en ziens!

Yolbert

• 22 Mei 2007 - 13:57

Anke:

Wéér ontzettend genoten van al jullie belevenissen en de prachtige foto's. En natuurlijk weer één op het bureaublad gezet!(Wai-o-Tapu-U wilde rood?)Nog veel plezier deze laatste dagen in N-Z,en veel succes met de verkoop van jullie goede vriend Toy! Jullie zullen h'm missen?
    Veelliefs,anke