Met permissie illegaal kamperen... - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van doortjejesse - WaarBenJij.nu Met permissie illegaal kamperen... - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van doortjejesse - WaarBenJij.nu

Met permissie illegaal kamperen...

Door: Jesse en Doortje

11 Mei 2007 | Nieuw Zeeland, Wellington

...vervolg 6 mei
Gegeten bij een vreetschuur, soort Amerikaanse Foodcorner. Daarna nog even de stad in gegaan, o.a. een oude bioscoop -The Embassy- bekeken (niet naar de film gegaan, want ze draaiden alleen Spiderman...) en in een leuk cafeetje ernaast een warme chocolademelk gedronken. Wellington is wel een van de leukste steden in N-Z die we hebben gezien! Vervolgens Toy geparkeerd op de City Hill, een gratis/semi-illegale plek met prachtig uitzicht over een deel van de stad/vligeveldje en de haven. Enige nadeel, bleek later, was dat we Toy op een nogal tochtige plek hadden neergezet. De hele nacht suisde en schudde het! Toch niet de allerbeste plek, maar wel met uitzicht! ;-)

7 mei
's Ochtends naar het Te Papa museum geweest. Een leuk interactief museum (als kind hadden we het beiden helemaal te gek gevonden!) met o.a. afdelingen over het ontstaan van N-Z's landschap en Maori's/de nieuwe Nieuw Zeelanders. Vervolgens in de bus gestapt en richting Napier vertrokken. Onderweg op een DOC campsite overnacht.

8 mei
Nadat we Toy weer eens aan een reorganise actie hadden onderworpen, zijn we verder richting Napier gereden. Daar aangekomen op zoek naar een plek om te kamperen bij een hostel. Dit lukte niet, maar de eigenaaresse van een guesthouse wees ons op de overheidsdouches die ze hier hebben. Luxe, je kunt voor 1 dollar heerlijk douchen! Alleen waren ze al gesloten, dus dat bewaarden we voor de dag erna.
We wilden gaan koken op een plek waar je niet mocht overnachten, toen er een security man langskwam om de openbare plee's af te sluiten. Toen ik hem zag, zei ik dat we alleen wilden koken en dat we wisten dat we hier niet mochten kamperen. Hij keek verbaasd en zei: "wie heeft je dat wijsgemaakt?" Vervolgens wees ik op het bord waar het met koeieletters op stond. Hij begon te lachen en zei: "no worries mate, we never chase people out here!" Hij leit zelfs de toiletten voor ons open! Wij vonden het echter niet zo'n relaxte plek, dus verderop in een lommerijke woonwijk geparkeerd en daar overnacht. Alleen eerst nog even Napier ingelopen. Napier is een stadje wat 80 jaar geleden plat gegaan is door een aardbeving. Vervolgens is het hele stadje herbouwd, volledig in Art Deco stij. Erg bijzonder om al die huizen in deze stijl (die Door en mij erg aanspreekt) te zien. Helaas was het al avond, dus hiervan maar een foto.)we weten ze steeds beter te vinden, die semi-illegale, maar gratis plekjes om veilig te overnachten. Native Kiwi's hebben ons op het hart gedrukt om echt op veilige plekken (d.w.z. niet al te afgelegen) te gaan staan, dus dat doen we dan ook.

9 mei
Heerlijk en superlang gedouched voor de ene dollar die ze hier dus vragen voor een openbare douche. Daarna wat spulletjes op de post gedaan en naar Taupo gereden. Hier was het best koud, dus we gingen lekker naar een warm restaurant, waar ik (Jesse) de lekkerste pizza in mijn leven heb gegeten. Daarna valkbij de haven op een parkeerplaats overnacht. Hier stond een overduidelijk bord met "verboden te overnachten", maar ernaast stonden 4 andere campers, dus wij konden er ook nog wel bij dachten we.

10 mei
We wilden eigenlijk in Taupo gaan "Skydiven" (vastgesnoerd aan een instructeur uit een sportvliegtuigje springen, 45 a 60 sec vrije val en vervolgens met parachute afdalen.) Het weer was echter niet zo mooi (bewolkt) en gezien de grote kosten er dus maar vanaf gezien. Als je zoveel geld uitgeeft wil je ook een perfect blauwe lucht, etc! Daarom naar "the craters of the moon gegaan", een zgn. thermal reserve. Hier komt de damp (door vulcanische activiteit opgewarmd grondwater) uit de grond en dit is een spectaculair gezicht. Hier een uur rond gelopen, waarna we vertrokken richting Marawanui (?), om vanuit daar de Forgotten World Highway te gaan rijden naar het westen. Daar aangekomen onze bus weer in een woonwijk geparkeerd, no sweat, gekookt en nog even de plaats ingelopen.

11 mei
Zodra we metb slaperige hoofden de bus uitkwamen, kwam er een dame van een tegenoverliggend bedrijf naar ons toelopen. Wij dachten: "shit, die gaat ons vertellen dat dit toch echt niet de bedoeling is..." Maar het tegenovergestelde was waar: ze bood aan hun kantine te gebruiken, en zelfs de douche! Dat lieten wij ons geen 2 keer zeggen natuurlijk, dus wij lekker uitgebreid gegeten, gedouched en gekletst met de mensen van het bedrijf. Ze sloegen de fles wijn die we aanboden af en wensten ons nog een heel prettige reis. Wat zijn de mensen hier aardig!!!
Daarna dus de forgotten world highway gereden in een beetje vochtige omstandigheden, maar nog steeds erg mooi.
Aan het einde hiervan Mount Egmond opgereden, waar we na enige twijfel maar toch niet ons kamp hebben opgeslagen (beetje koud...)
Dus nu zijn we in Hawara, een klein plaatsje waar ze alleen internet in de bieb hebben (dat zegt genoeg denk ik...)

Maar in elk geval zijn jullie nu weer een beetje bijgekletst!

Foto's: http://www.mijnalbum.nl/Uitnodiging=USIV7WC7

Liefs aan allen, Door en Jesse

• 16 Mei 2007 - 15:10

Charlotte S.:

Hee Doortje en Jesse!
    Wat fijn dat jullie niet zijn gepakt op het illegaal overnachten! En zo te horen zijn de mensen erg vriendelijk, daardoor voelen jullie je denk ik wel veilig en thuis.
    Hier alles goed! Vrijdag viert Vera haar eerste verjaardag, ik heb al schattige kleertjes voor haar gekocht! En daarna is er weer W.E.O.H.D.H.-weekend, dit keer op Ameland!
    Ik kijk er erg naar uit om jullie over een paar weken weer te zien!
    Pas goed op elkaar en een dikke zoen voor jullie allebei,
    liefs, Charlotte

• 17 Mei 2007 - 11:05

Joeri En Nina:

Wat leuk om dit allemaal te lezen, bedankt ook voor de foto. De Forgotten World Highway is ook erg mooi he.
    Misschien tot over een paar weken bij de Grand Canyon ofzo. Wij zijn namelijk in dezelfde periode als jullie in de USA (New Mexico, Arizona en Utah), de kans zal alleen wel klein zijn dat we elkaar ook echt zien.
    Groeten Joeri en Nina

• 18 Mei 2007 - 20:08

Rietje:

Lieve doortje en Jesse, Wat een fantastisch reisverhaal schrijven jullie toch elke keer weer!Ik heb al een hele tijd jullie site niet gelezen dus moest wel even inlopen. Wat een schitterende foto's. Het is echt genieten hoor. Leuk dat jullie het zo goed maken.Ik wens jullie zoals altijd alle geluk van de wereld, doe voorzichtig, geniet met volle teugen en nog een hele fijne tijd. Leuk Doortje dat je laatst zo lang belde, helemaal top!De dikste kussen van ons allemaal, mamma Rietje