Hike, higher, highest - Reisverslag uit New Delhi, India van doortjejesse - WaarBenJij.nu Hike, higher, highest - Reisverslag uit New Delhi, India van doortjejesse - WaarBenJij.nu

Hike, higher, highest

Door: Jesse en Doortje

07 September 2009 | India, New Delhi

02-09
‘s Ochtends vroeg door onze taxichaffeur Sjerrup opgehaald bij het hostel. In tegenstelling tot de gemiddelde driver reed hij heel relaxed, waardoor we veel tijd hadden om van het landschap te genieten. De eerste bezienswaardigheid was Basgo Royal Palace. Hoewel nogal vervallen heel erg de moeite waard. Het was grappig om te zien hoe twee peuters het paleis als hun domein zagen en de hele tijd met ons wilden spelen. Daarna naar Alchi, waar verschillende prachtige tempels te zien waren. De tempels zijn van binnen prachtig beschilderd met boedhistische afbeeldingen. Gelunched met Sjerrup en een Duitse dame en daarna naar Likir Monastry. Kenmerkend voor dit klooster was het grote gouden zittende buddha beeld en mooie beschilderingen. Deze kloosters en paleizen doen qua architectuur denken aan het tibetaanse paleis in Lhasa (Tibet), alleen dan een kleiner formaat. Na deze bezichtingen heeft Sjerrup ons gedropt bij een hostel in Likir, wat het startpunt voor onze hike was.

03-09
Na het ontbijt vertrokken we in de richting van Yangtang. Het was miezerig weer, maar toch was het een prachtige wandeling. De bergen zijn hier kaal, hoog en ruig. Onderweg kwamen we een franse dame tegen die met twee gidsen dezelfde route liep. Na het oversteken van de rivier ( kruipend over glibberige boomstammetjes) warden we uitgenodigd voor een kopje thee door een lief oud dametje die geen woord engels sprak. Toch was het erg gezellig. Aan het einde van de wandeling van deze dag kwam Yangtang in zicht. Een oase van groen temidden van kale bergen. In het dorp vonden we onderdak bij een leuke aardige familie (homestay). Phoebe (Australisch meisje) had hier ook onderdak gevonden en later op de middag kwam er ook nog een groep Hollanders langs van een wandelreisgezelschap. Maar die gingen na de thee weer verder. Het was een primitieve manier van overnachten. Zo bestond de wc uit een gat in de grond met schep ernaast waarmee je kon ‘doortrekken’. Het was even wennen aan de ammoniaklucht, maar inmiddels weten we niet beter…….

04-09
Na een koude, maar goede nacht werden we wakker met het mooiste uitzicht wat je je kunt bedenken. In tegenstelling tot de dag daarvoor was de hemel strak blauw en keken we uit op besneeuwde bergtoppen: adembenemend! Na een Ladakhi (Ladakh is de streek) ontbijt gingen we weer aan de wandel. Het was een flinke klim, maar we kwamen al na 2 uur aan in het volgende dorp: Hemis. Omdat het nog zo vroeg was besloten we na een kopje thee verder te lopen naar het volgende dorp (in plaats van te overnachten in Hemis). We zetten dus koers op Ang. Deze route was nog twee keer zo steil als naar Hemis, dus puffen en zweten in de volle zon! Maar gelukkig bereikten we na twee uur de top. Maar toen? We zochten naar de weg naar beneden, maar die bleek er niet te zijn. Balend kwamen we er achter dat we de verkeerde route hadden genomen. (wegwijzers kennen ze hier niet en onze kaart was behoorlijk ‘indiaas’ = geen details). De berg die we beklommen hebben blijkt achteraf meer dan 4000 m hoog te zijn. Er zat niets anders op: terug naar Hemis. ‘s Avonds gezellig met Danielle (francaise die we eerder waren tegengekomen) gegeten en gekletst in de woonkamer/keuken van de homestayfamilie.

05-09
Om 8.00 uur namen we met Phoebe de bus terug naar Leh. Het was een prachtige maar nagelbijtende tocht. We gingen rakelings langs ravijnen over half ingestorte wegen. Vier uur later waren we weer terug in Leh. Geinformeerd naar bussen/taxi’s die via Manali naar Delhi gaan. Maar door hevige sneeuwval bleken de passen onbegaanbaar. We kunnen hier pas weg als de sneeuw gesmolten is. In de middag een polowedstrijd bezocht welke plaatsvond in het kader van het ‘Ladakh festival’. Erg leuk om mee te maken. ‘s Avonds met twee Tsjechen en een meisje uit Alaska tibetaans gegeten in ons inmiddels favoriete restaurantje.

06-09
Vanmorgen inlichtingen ingewonnen over de mogelijkheden om weer terug naar Delhi te komen en geboekt voor 8-9 met een shared jeep naar Manali over de op twee na hoogste pas voor auto’s in de wereld. Omdat we pas overmorgen kunnen vertrekken hebben we een rafting trip geboekt over de Zanskir rivier voor morgen. ‘s Middags een bezoek gebracht aan de plaats Stok, waar het paleis van de koninklijke familie ligt. Prachtig gelegen, bijzonder gebouw. Tijdens het eten hebben gekeken hoe we verder kunnen reizen. Na Delhi gaan we via Agra naar Varanasi en vandaar vliegen we naar Udaipur (Radjastan).
Dat was ‘m weer even.

Foto’s: http://www.mijnalbum.nl/Uitnodiging=8YBBZODY

• 06 September 2009 - 17:04

Anke:

Stoer hoor, al dat geklim! Het lijkt me heel mooi, maar wel véél klimmen ! Misschien gaat nu je verstopping in je hoofd wel over, Jesse?! Geweldig dat jullie óók naar Varanasi gaan. Ik ben hoe jullie daar vandaan komen!!!!!!!Liefs, Anke

• 06 September 2009 - 17:51

Emmy:

Aaaaah, helemaal gaaf! Ik moet mezelf houden aan het besluit om aankomend jaar naar Zuid India te gaan, maar als ik jullie foto's zie ga ik stiekem wel een beetje twijfelen!
    Ik bne benieuwd hoe jullie de rest vinden!
    Toch ook maar Varanasi ;-)

Groetjes Emmy

• 07 September 2009 - 17:25

Ann:

hye lieve schatten

ik kwam er gisteravond via jeroen achter dat jullie een site bijhouden!! dat internet is toch ook geweldig!!! leuk om jullie verhalen te lezen en foto's te zien. wat een prachtige omgeving! lijkt wel of jullie alweer een maand weg zijn. heel veel plezier nog en doe voorzichtig.
    kus je kleine zus

• 09 September 2009 - 07:55

Liesbeth:

Dag globetrotters,
    Leuk hoor, om jullie belevenissen te volgen. Fijn dat jullie zoveel moois zien en ervan genieten.Goede reis verder!
    Liefs, Liesbeth.