Haren rijzen je te berge... - Reisverslag uit New Delhi, India van doortjejesse - WaarBenJij.nu Haren rijzen je te berge... - Reisverslag uit New Delhi, India van doortjejesse - WaarBenJij.nu

Haren rijzen je te berge...

Door: Jesse en Doortje

11 September 2009 | India, New Delhi

07-09
De GROTE raftdag!!! ‘s Ochtensvroeg werden we opgepickt door een klein minibusje, waar we met zijn achten ingepropt warden (3 indiers, 2 schotten, wij + driver). Na 2 uur rijden kwamen we aan op een mooie plek aan de Zanskar rivier. Alles bleek goed geregeld: na het aantrekken van een wetsuit, oversuit, zwemvest en helm konden we zo op een Michelin Bandenbord gezet worden!!! Na wat instructies zijn we in ong. 3 uur naar Chilling geraft, onder begeleiding van een gids en een kano-back-up. Het was echt heel mooi en op sommige stukken erg spectaculair (Rafting grade 3). Aangekomen in Chilling kregen we een heerlijke lunch (toe nu toe nog geen een keer vies gegeten hier in India!!!) en werden we teruggereden. Terug in Leh hebben we op internet wat treinen geboekt via de account van een van de Indiase jongens, erg aardig van hem. Daarna wat gegeten, toevallig kwamen we de schotten in het restaurant weer tegen, dus met hen getafeld. Vervolgens een paar uurtjes slaap gepakt, waarna we in de taxi stapten voor een lange tocht naar Manali.

08-09
Een lange tocht inderdaad… Wel een hele mooie! Dwars door de Himalaya, over 5000m hoge passen, door besneeuwde landschappen, steenbokken grazend op de heuvels, in een woord: prachtig!!! De downside: heel smalle, glibberige wegen, ravijnen van honderden meters diep een halve meter naast je (niet gelogen), een coureurchaffeur, etc. De haren rezen ons letterlijk te berge! Uiteindelijk hebben we over deze toch van zo’n 500 km ong. 16uur gedaan. Het oponthoud op de wegen bestond voornamelijk uit de slechte staat van de wegen, landslides, trucks die uit de modder geduwd moisten worden, etc. Na deze bizarre tocht kwamen we gelukkig veilig, met het zweet in onze handen, aan in Manali. Daar een relaxed guesthouse opgezocht, waar we lekker pizza aten en de eerste (!!!) biertjes van onze vakantie in India dronken (alcohol bevordert hoogteziekte). Daarna als 2 blokken geslapen!

09-09
Regen, regen, regen! De monsoon breekt los! We zijn blij dat we niet vandaag die enge tocht van Leh naar Manali hoefden te ondernemen: levensgevaarlijk! Even in Manali rondgelopen, wat gedronken en ons busticket omgeboekt naar vandaag (was per abuis voor de 10e geboekt). De bus was een relaxte bus, met reclining seats en voetsteunen. Moet dus niet zo’n probleem vormen om die 12 uurtjes naar Dehli vol te houden…

10-09
…denk je dan! Echter, door de aanhoudende regen waren er veel landslides en onze bus was genoodzaakt een andere route te nemen. Er zaten een aantal Engelse jongeren achter ons met wie we veel gekletst hebben, dus was op zich wel gezellig, maar uiteindelijk hebben we 23uur(!) in de bus gezeten. Eigenlijk hadden we door willen reizen naar Agra om de Taj Mahal te bekijken, maar dat hebben we maar effe niet gedaan; we waren echt kapot! Balen, want morgen is het vrijdag en dan is de Taj dicht. Omdat we de trein en vliegtuig naar/van Varanasi al geboekt hebben, hebben we besloten morgen dan maar direct vanuit Delhi naar Varanasi te gaan per trein. Op de terugweg hebben we een extra dag in Delhi ingepland, vanwege taferelen zoals eerder beschreven, waarschijnlijk gebruiken we die dan voor een dagtrip naar Agra, want de Taj die willen we wel heel graag zien! Aan dit geplan merken we wel dat het anders reizen is dan als je een half jaar of meer de tijd hebt: je moet af en toe concessies doen en da’s best lastig.

11-11
Nog steeds regen, regen, regen. Wel lekker uitgeslapen. We hebben toch wel wat slaaptekort opgedaan, merken we. We zijn net met een rickshaw naar Gandhi Smrit gegaan. Dit is een museum op de plek waar Gandhi is doodgeschoten. Het is een indrukwekkende tentoonstelling, wat een inspirerende man! Zijn motto was: eerlijkheid en geweldsloosheid, en dat heeft een hoop betekend voor India. Hierna weer teruggegaan naar het hostel, waar we een half dagje hebben bijgeboekt om nog wat uit te rusten.
Nou, we pakken zo de slaaptrein naar Varanasi. Hopelijk kunnen we hierin ook echt slapen en wordt het weer wat beter. In voorbereiding op de reis ligt Doortje alvast een paar uurtjes als voorschot te nemen in het hostel. ;-) Foto’s staan op onderstaande site. Helaas hebben we deafgelopen dagen vanwege het slechte weer geen foto’s kunnen maken. Ook staan de foto’s van het raften op een ander toestel, dus die hebben jullie nog tegoed.

Tot binnenkort!!!

• 11 September 2009 - 11:53

Anke:

Wat een geweldige reis: die helse tocht lijkt me-wat jullie ook aangaven!-zenuwslopend. Zoals het er nu uitziet, hebben jullie, als je thuis komt, een adempauze nodig, want 't is wel een zeer compacte ademloze bliksem reis!!!!!Heel veel liefs van Anke

• 11 September 2009 - 13:17

Emmy:

Ik ken dat soort bodemloze ravijnen. In mijn herinnering reden we ook vaak letterlijk op het randje maar soms denk ik dat dat slechts mijn beleving was. Maar jullie schrijven het ook, soms maar een halve meter! Blij dat jullie goed zijn overgekomen! Ik ben erg benieuwd wat jullie van Varanasi en Agra vinden. In Agra kun je ook lekker struinen door steegjes, volgepropt met stalletjes met veel bedrijvigheid. Geniet ervan!

Groetjes Emmy

• 11 September 2009 - 18:55

Charlotte:

Hoi Jesse & Doortje!
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen Wa.t een avonturen allemaal over modderige wegen en langs diepe ravijnen.
    Liefs, Charlotte

• 13 September 2009 - 10:25

Willem En Rietje.:

een schande , vandaag pas voor de eerste keer op de site gekeken. We wisten niet meer precies hoe jullie te vinden.Wat een geweldig avontuur!Vooral de ROYAL ENFIELD lijkt mij super. Vanaf nu kijken we elke dag Groet W en R

• 13 September 2009 - 18:38

Rietje:

Wat heerlijk voor jullie, zo te genieten in dat mooie India.Ik kan me nu al verheugen op de mooie foto,s[ik denk]vaak door Jesse gemaakt.Geniet nog maar lekker van jullie vakantie, en om bij wim aan te sluiten:'we zullen nu zeer regelmatig jullie belevenissen lezen'. Veel dikke kussen Rietje

• 13 September 2009 - 19:27

Petra:

Wow! Echt geweldig, ben jaloers!! Zorgen jullie wel dat je heel terug komt? Krijg echt de kriebels van die busje langs het ravijn verhalen! xxP

• 14 September 2009 - 07:08

Annemarie:

vanaf mijn werk (laat mijn baas het niet horen) schrijf ik een berichtje op jullie site!

wat fantastisch om de foto's te zien!
    het aftellen is voor ons in amsterdam ook echt begonnen!

tot snel
    kusjes ann