Tot op grote hoogte... - Reisverslag uit New Delhi, India van doortjejesse - WaarBenJij.nu Tot op grote hoogte... - Reisverslag uit New Delhi, India van doortjejesse - WaarBenJij.nu

Tot op grote hoogte...

Door: Jesse en Doortje

01 September 2009 | India, New Delhi

Beste iedereen,

Hier ons eerste berichtje uit India. Het is hier fantasties!!! ;-)

28-8
Na een goede vlucht zijn we vrijdagavond geland in New Delhi. We werden opgepickt door een driver van het hotel. Na een wilde rit door de stad kwamen we aan in het hotel (oud Delhi). De armoede is duidelijk zichtbaar en schrijnend. Alle riksja drivers slapen op hun fiets (ook in de regen) en hele famlilies leven onder zeiltjes op straat.

29-8
Na een korte nacht zijn we naar het Rode fort gegaan, dat op loopafstand van ons hotel was. Een groot en mooi fort, waar ook veel indiase families een dagje uit waren. Daarna door de straatjes van Oud Delhi gelopen, waar vele geuren onze neuzen binnendrongen. Niet altijd even lekker: overal is armoede, ligt afval, en de straten zijn vaak modderig. Toch was het redelijk relaxed om door de straatjes te lopen (afgezien van de armoede); er was overal veel reuring en mensen waren vriendelijk en niet opdringerig. Vervolgens zijn we een grote moskee ingeweest, Jama Masjid. Mooi, maar het was vochtig superheet (zweet, zweet!), de stenen tegels brandden onder je voeten. Omdat we toch nog wel redelijk moe waren van de vlucht zijn we in het hotel een uiltje wezen knappen. Daarna met de rickshaw naar New Delhi gereden om
daar wat te eten op Connaught Place: heerlijk gegeten! De omgeving was daar een wereld van verschil vergeleken met ons hotel: schoon, sjiek en veel rijke mensen op straat. Daarna vroeg naar bed gegaan omdat we om 6.10u een vlucht naar Leh (noorden, voet van de himalaya) geboekt hadden.

30-8
Na een bijna slapeloze nacht (jet lag...) met de taxi naar het vliegveld gereden en de vlucht naar leh genomen. Wat een vlucht! We vlogen over supermooie bergen en bergpassen. Het vliegtuig moest in onze ogen behoorlijke capriolen uithalen voor een goede landing tussen de bergen: we waren erg opgelucht toen we aan de grond stonden. Leh ligt op ong. 3500m hoogt en dat merk je gelijk: je ademt moeilijker en je voelt je in eerste instantie wat licht in je
hoofd. Om wat te wennen aan de hoogte hebben we deze dag helemaal niks gedaan, behalve beetje rondlopen in het dorp en een boekje lezen.

31-8
Vandaag ging het alweer wat beter qua hoogteziekte. We hebben lekker geslapen en zijn daarna relaxed gaan ontbijten. We spraken met een Engelse jongen die 3 weken had gehiked. Wij zijn ook van plan een hike te maken, maar dan iets korter. Hij had wel handige tips. Daarna zijn we wat info gaan inwinnen bij verschillende bedrijven die trekkings aanbieden. We hebben besloten dat we nog 1 dag in Leh blijven (er begint dan hier een groot festival) en dat we 2 sept een vierdaagse trekking zullen maken naar Stok Kangri (meer dan 6000m hoogte). We hebben een indrukwekkende film in het Vrouwencentrum van Leh gezien over de ontwikkeling van Ladakh onder invloed van het toerisme in de afelopen 30 jaar. Daarna naar een tibetaans klooster geweest, waar we een gebed hebben meegemaakt (met trommels, bellen, etc.). Hierna lekker Tibetaans gegeten in een knus restaurantje, bij kaarslicht, omdat de stroom hier de hele tijd uitvalt.

01-09
Vandaag vroeg opgestaan om de optocht van Ladakh festival te mogen meemaken. Zag er heel feestelijk uit; inwoners uit dorpen uit omgeving waren in traditionele klederdracht aan het dansen en feesten. Daarna zijn we naar de touroperator gegaan die trekkings organiseert. Hij adviseerde ons om nog niet zo hoog te gaan, omat we nog niet voldoende geacclimatiseerd
zijn. In plaats daarvan heeft hij ons een andere 3 daagse tocht aangeraden, waar we morgen mee gaan beginnen. We worden met een taxi langs allemaal kloosters gebracht en vervolgens dropt hij ons aan het begin van de route. De route gaat langs allerlei leuke dorpjes, waar
we ook zullen overnachten. Daarna hebben we de klim gemaakt naar het oude paleis van Leh (600 jaar oud) en daar achteraan zijn we doorgegaan naar het oude kasteel wat hoog boven Leh ligt. Je hebt hier een prachtig uitzicht over de vallei waar Leh in ligt. Ook heb je overal Tibetaanse gebedsvlaggetjes hangen omdat hier veel Tibetanen wonen(?) Hierna hebben we wat extra warme North Fake kleren gekocht in Leh voor de trekkings die we inde planning hebben. Vervolgens wat uitgerust in het guesthouse, waar we merkten dat we toch wel last van de hoogte i.c.m. de inspannende klim van vandaag hadden. Het voelt een beetje als een kater, met het verschil dat je dus niet een leuk feestje/stapavondje ervoor hebt gehad. ;-) Gelukkig is dit redelijk weggetrokken. We zijn lekker wezen eten en nu zitten we in een klein internet cafeetje en gelukkig is de verbinding nu wel goed (gisteren ook geprobeerd, maar was geen land mee te bezeilen...) Foto's staan hier:

Tot snel maar weer!
Liefs, Door en Jesse

• 01 September 2009 - 16:48

Emmy:

Aan de foto's te zien is het inderdaad net Tibet daar! Echt super! Jammer alleen dat dat komt omdat ze hun eigen land ontvlucht zijn :-(
    Goed om te horen dat jullie het nu al helemaal fantasisch hebben, ben benieuwd naar de vervolgverhalen. Doe voorzichtig tijdens de hike he?!!!

Gr. Emmy

• 01 September 2009 - 18:08

Charlotte:

Hey Jesse en Doortje!
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's te zien. Het ziet er allemaal prachtig uit, wat een avontuur.
    Veel plezier!
    Liefs, Charlotte

• 01 September 2009 - 20:52

Anke:

Hallo Lieverds, Wat leuk wat jullie allemaal doen! Er komen heel veel herinneringen bij me boven! Heel veel plezier en veel liefs

• 03 September 2009 - 10:50

Sophie Prins:

Hey Jesse en Doortje,
    Wat gaaf dat jullie weer op reis zijn, geniet ervan!
    Groets, Sophie