het heilige rioolwater... - Reisverslag uit Vāranāsi, India van doortjejesse - WaarBenJij.nu het heilige rioolwater... - Reisverslag uit Vāranāsi, India van doortjejesse - WaarBenJij.nu

het heilige rioolwater...

Door: Jesse en Doortje

18 September 2009 | India, Vāranāsi

12-09
Gisteren met de nachttrein vanuit Delhi vertrokken. Vanmorgen aangekomen in Varanasi. Met de tuk tuk door het drukke verkeer in de richting de Ganges, waar we een hostel op het oog hadden. Varanasi is een heilige plek voor Hindoes. Langs de oever van de ganges waren veel pelgrims die een duik in de rivier namen. Het water is zeer smerig omdat alle riolen er op uitkomen. Dat lijkt de pelgrims niets uit te maken....Kleding wassen, zwemmen, tanden poetsen, lijkverbrandingen...alles gebeurt in/bij het heilige water van de ganges. Heel fascinerend om te zien. In de namiddag (toen het iets minder heet was geworden) een wandeling langs de rivier gemaakt en vooral veel gekeken. Kinderen die cricket spelen langs de kant, pelgrims en priesters die bidden, yaks die in het water afkoelen, kinderen die vliegeren, vrouwen die kleding wassen. Op een gegeven moment kwamen we langs een 'burning ghat' dat is een plek waar lijken worden verbrand. Degenen die dit werk doen zijn de outcasts van de indiase samenleving. Eerst wordt een schatting gemaakt van de hoeveelheid hout die nodig is om het lichaam te verbranden, vervolgens wordt het hout en het lijk naar de oever gedragen wordt het lijk in het hout getapeld. Dan gaat er wierook overheen en allerlei andere poeders (die goed ruiken), en tot slot wordt het stro aangestoken waarna de stapel gaan roken (branden). Je zou een huilende familie eromheen verwachten, maar iedereen staat er heel relaxed omheen geeft soms wat extra aanwijzingen om het te laten fikken (alsof het een normaal kampvuur is). De achterliggende straatjes zijn ontzettend smerig. Dit komt vooral door de grote hoeveelheid koeien en staathonden en geiten die hier rondlopen. Die poepen en piesen overal, dus je moet echt oppassen waar je loopt, anders ga je met je slippertjes in de vlaaien staan, tel daaar al het afval bij op en het plaatje is compleet! Een groot deel van de pelgrims loopt op blote voeten over straat, de viezigheid hoort bij het leven.

13-09
Heel vroeg op voor een boottip over de ganges. In het water drijft echt van alles: op een gegeven moment voeren we langs en dode opgezwollen koe: niet zo'n fijn gezicht. Wat wel mooi was: de zon op te zien komen. Het licht op de gebouwen langs de ganges was prachtig. De vrouwen zijn hier zo mooi gekleed: heel kleurrijk. Daarna weer ons bed ingedoken en toen we rond een uur of 11 weer wakker werden was het waterpeil enorm gestegen (enkele meters). Hierdoor was het niet meer mogelijk om langs de ganges te lopen omdat het pad langs de rivier onder water was komen te staan (blij dat we gisteren een lange wandeling hadden gemaakt). Die avond zijn we (met een Australier en New zeelander) naar de ceremonie geweest die elke avond wordt gehouden voor pelgrims langs de ganges. Verschillende priesters voeren rituelen uit met wierook en vuur en muziek en dans.

update van de rest volgt binnenkort
voor foto's zie alvast:
www.mijnalbum.nl/Album=3W4UIBYM
(incl. raften van de vorige keer)

• 18 September 2009 - 12:40

Anke:

jullie verhaal over Varanasi, raakt me erg! Ik voel weer, hoe wij dit beleefden: alleen maar stil zitten op de trappen en kijken, kijken, kijken!! Ik vond het zó indrukwekkend. Veel liefs, Anke