BoBo´s in de jungle... - Reisverslag uit Rurrenabaque, Bolivia van doortjejesse - WaarBenJij.nu BoBo´s in de jungle... - Reisverslag uit Rurrenabaque, Bolivia van doortjejesse - WaarBenJij.nu

BoBo´s in de jungle...

01 September 2012 | Bolivia, Rurrenabaque

Verklaring van de titel: BoBo = BoshuizenBosma... ;-)

Foto´s: http://www.mijnalbum.nl/Album=JH8GS7DE

18/8 Uitgeslapen en in een parkje een plan de campagne gemaakt. We wilden graag naar de jungle in Rurrenabaque, ten noorden van La Paz. We besloten te proberen een vliegticket voor vandaag te bemachtigen. Tot onze verbazing lukte dit gewoon, we konden 4u later vliegen. Het zou hier hoogseizoen moeten zijn, maar het helemaal niet druk; speelt hier ook de economische crisis een rol? In elk geval, met een oude Cessna 40min van het koude La Paz naar het broeierige Rurrenabaque gevlogen. Hostel gevonden en heerlijke vis uit de Benni rivier gegeten en een biertje gedronken aan de waterkant.

19/8 Het was een warme nacht onder een muskietennet geweest, echt even wennen voor ons. Ontbeten in een lokaal tentje en daarna op jacht naar een tour richting de jungle. We hadden een aanbeveling gekregen van andere Nederlanders (die we in Nazca ontmoet hadden) en na wat rondgevraagd en gegoogled te hebben kwamen we inderdaad op diezelfde tourcompany uit: Mashaquipe. Ze zijn wat duurder dan anderen, maar ze zorgen goed voor de natuur en hun personeel. Dit is zeker niet standaard het geval bij alle bedrijven, hoewel iedereen zich hier 'ecofriendly' noemt... We kunnen de volgende dag al weg en gaan dan voor in totaal 6 dagen de wildernis in! 4 dagen jungle en 2 dagen pampas (soort moeras met veel wilde dieren).

20/8 Om 8.30u waren we present bij Mashaquipe. Eerst gingen we met de boot naar een community. Het geld van de tour gaat namelijk grotendeels naar een aantal lokale gemeenschappen. Hier hadden ze een grote sugarcane machine, waarmee we sap uit suikerstengels persten: lekker met citroen! Daarna voeren we door naar de lodge (soort basecamp) in de jungle. Het is dry season: het water kan nog 6m hoger staan! 's Middags maakten wij tweeën met onze gids een hike van 3u door jungle. Howler monkeys, man' s tree, water tree, mooie vogels, enorm grote wortels van hardhouten bomen, walking tree en nog veel meer gezien. Onze gids, Luis, is top: hij ziet alles! Heerlijk gegeten, daarna nog een avondwandeling gemaakt. Hierbij tarantula' s gezien: ze zitten zelfs op het dak van het gebouwtje waar wij in slapen! Daarna gingen we naar bed en vielen in slaap met de junglegeluiden (brulapen, vogels, kikkers, etc.) op de achtergrond.

21/8 Op tijd aan het ontbijt, daarna met bepakking 3u gelopen, o.a. een ringslang gespot. Jesse kreeg een giftige rups op zijn hand: au, voelt alsof je je hebt gebrand! Luis: 'yes, pain, but a little!' 't Is maar waar je mee vergelijkt... Na aankomst in het junglekamp geluncht, geslapen en nog een wandeling gemaakt. De jungle is prachtig, je vergeet vrij snel de bijbehorende ongemakken, zoals: telkens spinrag in je gezicht, doorweekte kleding van het zweet, om je hoofd zwermende insecten, de jeukende muggenbulten, etc. Elke keer zien we weer nieuwe dingen, tijdens deze wandeling zagen we oa een spider monkey. Bij terugkomst in het kamp gekletst met een aardige Kiwi (Jackson). Prima avondeten, klaargemaakt door de kokkin (Yobanna ), die ook met onze "expeditie" mee was. Daarna wederom een avondwandeling gemaakt, lekker actief. Tijdens deze hike zagen we in het licht van onze zaklampen mooie kikkers, werkmieren, spinnen. Soms deden we het licht uit, om te luisteren naar de geluiden van de jungle om ons heen. Tof!

22/8 Vroeg op, ontbijt, spullen pakken en daarna weer 2,5u lopen. Onderweg papegaaien en cappuccino monkeys gezien. Bij het volgende kamp zaten veel wilde zwijnen, wat kunnen die lawaai maken! Als ze bang of boos zijn, dan klapperen ze met hun gebit, alsof ze de Kukident niet hebben kunnen vinden op het nachtkastje. Lunch en daarna siësta, wat is het heet! Daarna gingen we vissen in de rivier. Het was een heel mooie plek, maar ook heel erg heet in de volle zon. Zelf een cat fish gevangen, die we vervolgens lekker oppeuzelden. Met een Duitser zitten kletsen, die ook in het kamp overnachtte. Daarna vroegen we Luis of ie nog in was voor een nachtwandeling. Nou, dat hoef je hem echt geen 2 keer te vragen! We hadden overdag sporen van een jaguar gezien, hét dier om hier te spotten, spannend dus of we hem zouden kunnen zien langssluipen! Helaas, die kans is heel erg klein en we hebben de jag helaas niet kunnen vinden.

23/8 Weer op tijd ons bed uitgejaagd door drill instructor Luis. Ontbijten en een vlot bouwen! Yes sir! Met 'n stuk of 8 stammetjes van balsahout en een stuk touw een drijvend geheel gemaakt. Daarmee gingen we de rivier af. De fotocamera kon wel mee volgens onze gids. De Duitser had echter van zijn gids te horen gekregen dat hij hem beter niet kon meenemen. Luis is meer het avontuurlijke type... Dus de rivier op! Midden op de rivier kwam het water in de stroomversnellingen af en toe tot ons middel (zittend). Daarbij werd de Duitser bijna van het vlot gespoeld, bleek om de neus, met zijn camera (toch meegenomen...) angstig boven zijn hoofd zwaaiend. Luis en wij lagen dubbel! Omdat we toch al nat waren, gingen we daarna zwemmen in de rivier: heerlijk! Aangekomen bij de lodge gerelaxt, geluncht en daarna gehandycraft. Echt leuk om te doen: ringen gemaakt en een ketting van luis gekregen, alles van materiaal uit de jungle. Vervolgens spullen gepakt en avondeten meegekregen voor een nacht op 't rivierstrand. Kamp opgeslagen op een supermooie verlaten plek mbv een zeil, 6 stokken en een paar muskietennetten. Dat laatste was hard nodig bleek later en ondanks dat, de nachtelijke speurtocht naar en slachting van de naar binnen geslopen insecten en de DEET hadden we beiden de volgende ochtend wel een stuk of 20 bulten. Die @&$#! sandflies! Gevist (niks gevangen), liggen kijken naar een hele mooie sterrenhemel en met Luis over de lokale politiek zitten kletsen, in t Spaans. Daarna vroeg ons bed in.

24/8 Heel vroeg op (5.00u), kamp opgebroken in het donker en teruggelopen naar de lodge. Daar ontbeten en daarna de boot terug naar Rurrenabaque. Er hing een heel mooie sprookjesachtige mist over het oerwoud. Bij aankomst in Rurre onze vlucht voor de terugreis alvast bevestigd en daarna met een auto, die al voor ons klaarstond, over een lange dirt road naar de pampas. De pampas is een soort jungle, maar dan meer een oer-natuurgebied zonder veel bos, maar met veel water(dieren). Onderweg zagen we luiaards in de bomen hangen: supercoole beesten! Bij aankomst in de pampas-lodge heerlijk geluncht. Daarna siësta (het is ook hier erg heet midden op de dag!) en om een uur of 3 de boot gepakt. Alleen wij 2-en zaten met Luis op de boot. We zagen superveel alligators, kaaimannen, kapibara' s, paradijsvogels,apen en een zoetwater dolfijn. Het kon niet op! Langzaamaan werd het donker en begon het te regenen. Dit (niet de regen, wel het donker) bleek echter bij het plan te horen van survival man Luis, want we gingen kaaimannen in het donker spotten. Als je schijnt met een zaklamp dan zie je hun ogen net boven het water oplichten, een mysterieus gezicht! Inmiddels begon het steeds harder te regenen en het was nog wel een uur terugvaren. Drijfnat kwamen we weer aan bij de lodge. Hier gegeten met een andere groep en heel gezellig met hen zitten kletsen tot het licht -plof!- uitging om 22u (elektriciteit mbv generators).

25/8 Na het ontbijt de boot weer op. Laarzen aan: op anacondajacht! Het was een stuk kouder geworden en het zat de hele tijd tegen regenen aan. Na een uur varen stapten we uit en liepen we 1,5u door een moerasgebied op zoek naar 6m lange wurgslangen. Hierbij was het de kunst om niet in een te diep gat te stappen, anders liepen je laarzen vol met stinkend moeraswater. Het was best spannend, maar helaas, het weer zat niet mee; anaconda's houden niet van regen, maar van zon. Wel veel gelachen met de française en spanjaard, met wie we de avond ervoor ook hadden zitten kletsen. Maar dus onverrichter zaken kwamen we weer terug bij de lodge. Na de lunch namen we afscheid van Luis en kregen we een privé auto terug naar Rurrenabaque. Onderweg weer luiaards gezien, blijft fascinerend om naar te kijken. Terug in Rurre onze stinkende was naar de wasserette gebracht, naar de kapper en lekker uit eten en een welverdiend biertje gedronken.

26/8 Uitgeslapen, ontbeten en op naar de opvliegmaatschappij, waar we hoorden dat de vlucht 2 uur vertraagd was. Dus nog even in t dorpje rondgeslenterd en wat gedronken met Carry, een amerikaanse die we 2 maand eerder in Ecuador hadden ontmoet en nu weer tegen het lijf liepen. Daarna met een oldtimer Cessna weer terug naar La Paz, waar we een kamer in een goedkoop hosteltje betrokken. 's Avonds lekker gegeten, gedronken en wat geïnternet in café sol y luna.

• 22 September 2012 - 09:34

Astrid:

Hallo,

Wij vertrekken volgend weekend voor een maand naar Peru/Bolivia.

Ook wij gaan een jungle tour doen in Rurrenabaque.

Moeten we een muskietennet meenemen of zijn die al aanwezig?

Groetjes,
    AStrid.