De laatste dagen in Birma - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van doortjejesse - WaarBenJij.nu De laatste dagen in Birma - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van doortjejesse - WaarBenJij.nu

De laatste dagen in Birma

Door: Jesse en Doortje

29 Maart 2007 | Myanmar, Rangoon

13 maart
Na een lange en koude (ze vinden het hier blijkbaar nodig om de airco op 15 graden te zetten) busrit weer terug in Yangon. Niet zoveel gedaan, ik (doortje) voelde me niet zo lekker en bleef dus in het hostel een beetje lezen en slapen. Jesse voelde zich daarentegen kiplekker en heeft wat door de stad gewandeld en geinternet. Verder kwamen we weer allemaal reizigers tegen die we eerder in het land tegen waren gekomen. Leuk om verhalen uit te wisselen. Yogi (een engelse jongen die we al eerder hadden ontmoet) vertelde ons dat hij met een lokal had gesproken die hem erop had gewezen dat hij in een guesthouse van een belangrijke militair overnachtte. Hetzelde als wij dus (Motherland inn II). Hierover stond niets in de Lonely Planet, maar achteraf geloven wij dat wel. Het guesthouse heeft bijvoorbeeld als enige in de stad de toestemming om mensen van het vliegveld op te pikken. En er waren nog wat kleine dingetjes die het vermoeden doen versterken. We baalden hier een beetje van omdat we er de hele reis op hadden gelet om ons zo min mogelijk in te laten met de overheid. Maar ja, niets aan te doen.

14 maart.
Vroeg op en met de taxiservice van het hostel naar het vliegveld gereden. Dit houdt in: met zijn zevenen in een kleine japanse auto. Alle ruimte wordt hier 'optimaal' benut. Toen we in Bangkok aankwamen voelde het een beetje als thuiskomen. Een zeer relaxed en schoon hostel, supermarkten en heerlijk eten etc. Ondanks dat alles laten we Myanmar met pijn in ons hart achter. We hebben daar veel bijzondere dingen meegemaakt. De mensen zijn zo ontzettend aardig, ondanks de slechte situatie in het land. Kortom: het land heeft heel veel indruk op ons gemaakt. Mocht een van jullie erover denken om ook naar Myanmar te gaan lees dan eerst alles wat los en vast zit over dit land. Wij reisden regelmatig met gemengde gevoelens door Myanmar. Veel mensen die we tegenkwamen waren zich niet bewust waren zich niet (of nauwelijks) bewust van de politieke situatie in het land waar ze doorheen reizen en de onderdrukking van de mensen die in dit land leven. Wij vresen dat dit soort toeristen een verkeerd beeld van Myanmar de wereld in helpen. Tenenkrommend!