Het kleine paradijs - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van doortjejesse - WaarBenJij.nu Het kleine paradijs - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van doortjejesse - WaarBenJij.nu

Het kleine paradijs

Door: Jesse en Doortje

29 Maart 2007 | Maleisië, Kuala Lumpur

23 maart
Na aankomst in Surat Thani namen we de bus richting Hat Yai, vanuit waar we naar het Tarutao Natinal Marine Park wilden reizen, een vrij onbekende en ongerepte eilandengroep in Zuid-Thailand. In Hat Yai aangekomen bleek het erg lastig te zijn om naar het Tarutao National Park te gaan (om maar te zwijgen over de vraag hoe weer terug te komen…) Daarom hebben we onze plannen op het laatste moment gewijzigd. We kwamen een paar Denen tegen die naar (volgens hen) prachtige eilanden -de Perhentian Islands- in Maleisie op weg waren. Het leek ons wel wat, dus samen met hen snel en heerlijk (…) gegeten bij KFC (Jakkiebah!) en de bus genomen richting de Maleisische grens, vanwaar we een taxi namen naar Kota Bahru. Hier overnacht in een crappy hostel, maar toch lekker geslapen, omdat we al zo’n 24 uur geen oog hadden dichtgedaan.

24 maart
Vanwege het feit dat de oordruppels helemaal niet hielpen en dus Doortje met maar ongeveer 50% gehoor door de wereld ging ‘s ochtends eerst maar een plaatselijke dokter geconsulteerd. Hij leek een bekwaam arts en deed wat testjes, waarna hij vaststelde dat er een paar kleine scheurtjes in de trommelvliezen gekomen waren (dit kun je dus niet zien als je in iemand z'n oor kijkt...) doordat Doortje haar oren niet goed kon klaren tijdens het duiken. Geen ernstige/blijvende schade gelukkig, met behulp van een paar pilletjes moet het probleem binnen 2 a 3 weken zijn opgelost.
Na een wilde taxirit aangekomen in Kuala Besut, waar we de boot zouden nemen naar de Perhentian Islands. Er was nog een beetje gezeik voor vertrek; er waren niet genoeg pasagiers, en daarom liepen we wat vertraging op. Maar uiteindelijk gingen we dan… Keihard!!! De speedboot stuiterde met minstens 70 km/u over het water (je kunt wel merken dat iedereen hier van Formule 1 houdt.) Dit water was trouwens de allerblauwste zee die je maar kan bedenken en na een tochtje van 45 minuten waterstuiteren kwamen we aan op ons prachtige tropische eilandje. Sneeuwwitte stranden en een ruige, uitbundige jungle met een groot assortiment dieren! Aangekomen een guesthouse (“Lemongrass”) gezocht, waar we een bungalow regelden met uitzicht over zee en strand.

25-28 maart
We waanden ons echt in een paradijs: wat een prachtige natuur! Varanen, adelaars, zeeschildpadden, haaien, roggen, etc.: we hebben ze allemaal gezien. In een woord geweldig! Ik (Jesse, want Door kon dus niet onder water vanwege haar oren) heb een stuk of wat onderwaterfoto's gemaakt tijdens een snorkeltrip, maar dit is met een analoge camera en de foto's zijn nog niet ontwikkeld. Hopelijk staan de haai en de schildpadden erop. Het was onbeschrijflijk bijzonder om op een meter afstand mee te zwemmen met een zeeschildpad van ong. 1,2 meter lang en de superroofdieren van de zee sierlijk en soepel voorbij te zien glijden! Ik zal er digi foto's van maken en op internet posten als de foto’s gelukt zijn. Verder heb ik nog een heel mooie duik gemaakt, waarbij allemaal bijzondere vissen te zien waren: box fish, blue spotted stingray, tiger fish, bamboo shark, etc.

Naast al de avonturen in het water hebben we natuurlijk ook lekker op het strand gelegen en gesocialized met onze buren (wat een leuke mensen hier) in het guesthouse. De mensen op het eiland waren erg vriendelijk en de sfeer was relaxed. Gelukkig was het allemaal niet zo heel erg commercieel, maar wij vermoeden dat het eiland er over een paar jaar best heel anders uit zou kunnen zien (een eiland verderop waren ze al flink bezig met betonmolens…)

Foto's van Perhentian Islands:

De 28e de superdeluxe nachtbus naar Singapore genomen, waar we nu zijn. En guess what: het regent!!! (Best lekker, zo koelt het tenminste een beetje af en kunnen we ons mentaal voorbereiden op Nieuw Zeeland… ;-) )

• 29 Maart 2007 - 09:11

Anke:

Hai Lieverds, Leuk die twee laatste berichten! Hopelijk is Doortje weer snel de gevolgen van de waterdruk te boven. Maar betekenen deze orenproblemen het eind van haar duik-carriëre????? Of komt het door,in korte tijd, te vaak te duiken, waartussen haar trommelvliezen geen tijd hadden om te herstellen van de grote druk? En wat goed dat jullie geëindigd zijn op zo'n prachtig eiland(zoals jullie schrijven:paradijselijk!)Ik denk dat jullie daar de komende tijd nog vaak aan zullen terugdenken. Hoewel nw.Zeeland .natuurlijk ok prachtige natuur, stilte en ruimte heeft.Veel liefs, Anke

• 29 Maart 2007 - 09:26

Linda:

Hoi!! Wat een geweldige verhalen!! Doortje, ik hoop dat je snel weer volledig zal horen, en dat je er nu niet zo veel last van zal hebben. Geniet van jullie verdere reis!!
    Liefs, Linda

• 29 Maart 2007 - 09:49

Rietje B.:

Lieve Doortje en jesse.Geweldig om jullie reis, Birma Thailand en nu Maleisie zo te kunnen volgen . Door de fantastische atlas van Eddy kan ik elke plaats vinden en dat is erg leuk. Zeker de marco pologidsen zijn erg handig. Leuk doortje ,die foto van jou in je bikini met die schitterende blauwe zee op de achtergrond en die mooie palmbomen. Ik kan me voorstellen dat het net een sprookje is, zo'n paradijselijk strand.Wanneer ik dit typ zijn jullie al in Singapore aangekomen.Fijne tijd in deze wereldstad en goede voorbereidingen op jullie vlucht naar Nieuw Zeeland. Kussen van Rietje.

• 29 Maart 2007 - 12:21

Charlotte S.:

Lieve Doortje en Jesse!
    Wat een prachtige verhalen! Heel wat anders dan mijn wintersport van vorige week! (jaja, Charlie op de latten van de berg af sjezen!) Door, jammer dat je duikavontuur vroegtijdig werd afgekapt, maar gelukkig is het allemaal niet heel ernstig met je oren! Dat was vast een opluchting!
    Hier is de lente echt begonnen, de afgelopen dagen heeft het zonnetje geschenen echt terrasweer! :-)
    Wanneer komen jullie in Nieuw Zeeland aan? Zal wel even wennen zijn, straks: aan de westerse wereld ;-)
    Veel plezier met alles en voor jullie allebei een dikke zoen!
    x Charlotte

• 29 Maart 2007 - 12:37

Emmy:

zucht...

• 29 Maart 2007 - 14:22

Chantal Pronk:

Hi doortje (en jesse),

Leuk om jullie verhalen allemaal te lezen zeg! Had ik ook een keer dat mijn oren behoorlijk dicht zaten na het duiken, mja je kan weer ff teren op de herinneringen van de mooie onderwaterwereld. Heel veel plezier nog!! xx Chant

• 29 Maart 2007 - 18:05

WiPi:

Ha Jesse en Doortje, dat lijkt wel Temptation Island! :-) Gave foto's hoor. Ik heb de laatste tijd jullie blog helaas niet kunnen volgen, maar wat ik nu lees klinkt goed! Geniet ervan, tot lees', WP