G'day mate! - Reisverslag uit Arthur’s Pass, Nieuw Zeeland van doortjejesse - WaarBenJij.nu G'day mate! - Reisverslag uit Arthur’s Pass, Nieuw Zeeland van doortjejesse - WaarBenJij.nu

G'day mate!

Door: Jesse en Doortje

10 April 2007 | Nieuw Zeeland, Arthur’s Pass

Mensen, Nieuw Zeeland in 1 woord: schitterend! De natuur is ruig, overweldigend en gevarieerd.

Ik (Jesse) heb nu even geen tijd om uitgebreid te schrijven maar dus een omschrijving van afgelopen week in het kort. (Doortje zit ondertussen een internet-assessment te doen voor een baan bij de Provincie Utrecht...)

5 april
Nadat we de camper gekocht hadden hebben we een dag gespendeerd om goedkoop boodschappen te doen (o.a. bij Cash Converters, een 2ehands winkel, en Pack 'n' Save). Hierna zijn we op een camping gaan staan, waar we een aardige Amerikaan ontmoetten. O ja, op de valreep een N-Z SIM-card overgenomen van andere backpackers. als jullie zin hebben kunnen jullie ons sms'en/bellen op:
0064 211711649 (lang leve Skype!!!) Gaat ie dan (uit mijn hoofd, dus ik hoop dat ik alles nog herinner...):

6 april
Na alle leuke boodschapjes gedaan te hebben was het tijd de bus een beetje te organizen. Alles lag op eengrote hoop omdat het de vorige dag eerder donker was dan we hadden verwacht. Hierna zijn we richtinh het westen gereden, totdat we bij Arthur's Pass waren. Hier het kamp opgeslagen op een DOC (Department of Conservation) camping, dit zijn goedkope, basic campings, vaak op hele mooie lokaties. Hierna nog een hike gemaakt naar een waterval vlakbij. Mooie tocht over supergoed onderhouden paden.

7 april
Het weer is iets minder (regenachtig), maar toch een dagtocht gemaakt door Bealey Valley en Brudal Veil (o.i.d...) Was heel gaaf, vooral omdat we voor het eerst eeuwige sneeuw zagen. Errug bijzonder!

8 april
Vroeg opgestaan om DE klim van Artur's Pass te doen: de klim naar de Avalanche Peak (heen: Avalanche Peak track en terug de Scott's Track). Prepare for some serious stuff! We moesten onze gegevens voor geval van nood achterlaten bij het Visitors Center ("Als je niet voor morgen 8uur AM terug bent, starten we een zoekactie naar je...") en vervolgens begonnen we de zware zwoegtocht omhoog. Het was een flinke klim, maar het was de moeite zeker waard! Boven op de top aangekomen, was het koud en winderig, maar het weer was fantastisch (helder), dus het uitzicht subliem! Grappig dat we omringd werden door nieuwsgierige Kea's (soort papegaaien.) Zie trouwens foto's aangaande dit verhaal:

Terug aangekomen bij ons geliefde campertje lekker gekookt (heerlijk om je eigen potje weer te kunnen koken na al hetzelfde voer in Z-O Azie) en vroeg naar bed (zoals iedereen hier: ong. 21.00uur is het hier stil...)

9 april
Dit keer lekker uitgeslapen en vervolgens naar de zgn Cave Stream gereden. Dit is een grot waar je een DIY (Do It Yourself) hike doorheen kunt maken. De grap is dat je door het water heen moet waden, dit betekent: ijskoud en meestal tot knie- maar soms ook tot middelhoogte! Echt een avontuur, je moet je eigen zaklampen meenemen en je warmste kleren aandoen. Vervolgens loop je ongeveer een uur door de grot, zonder iemand tegen te komen. Superleuk! (Bedankt Joeri en Nina voor de tip!) Daarna richting WestCoast gereden, overnacht op Goldborough Hill (o.i.d., die namen hier!), een voormalige goudzoekersplaats. Met een viertal oudere Kiwi's (zoals de Nieuw Zeelanders zichzelf met trots te pas en te onpas noemen) gezellig zitten borrelen.

10 april
Naar Greymouth, een wat grotere plaats, gereden om boodschappen te doen en te tanken. De meeste plaatsjes stellen hier niks voor, dus in de grotere plaatsen moet je je slag slaan. De prijzen liggen hier behoorlijk lager dan in de gehuchten. Wat blijkt: ons geliefde bakbeest rijdt 1:10! Daar worden we vrolijk van, zeker met benzineprijzen van omgerekend 80 cent per liter! :-)
Verder op aanraden van de oudere Kiwi's naar een soort openluchtmuseum-goldmine gereden, maar het leek ons bij nader inzicht (onder andere i.v.m. de entreeprijs van 16 doller pp) niks, dus geluncht en doorgereden. Nu zijn we in een superdeluxe guesthouse (met uitgebreide keuken, lounchehoek en spa enzo), waar we op de parkeerplaats bivakkeren en slechts 20 NZ dollar per nacht betalen, terwijl we alle faciliteiten kunnen gebruiken. Wel lekker, na 3 nachten op DOC camp sites! We zijn gelijk maar even in de jaccuzi gedoken...

Zo dit was 'm weer even. We zijn nu vlakbij de Franz Josef gletcher, daar gaan we morgen waarschijnlijk een kijkje nemen. Schijnt heel mooi te zijn. Waarschijnlijk duurt het weer even voor we weer in de gelegenheid zijn op internet te gaan, maar goed, dan hebben jullie iets om naar uit te kijken! ;-)

• 10 April 2007 - 10:14

Marieke:

Dag Door en Jesse!
    Wat leuk om mee te genieten van jullie prachtige reis!!! Nieuw Zeeland ziet er schitterend uit op de foto's...zucht...
    Geniet ervan!
    liefs, Marieke

• 10 April 2007 - 10:24

Charlotte S.:

De foto's zijn weer sprookjesachtig mooi! Dat bubbelbad ziet er heerlijk uit, maar dat hadden jullie na die zware hikes ook wel verdiend, hoor :-)
    Doortje, lijkt me gek om aan de andere kant van de wereld al op banenjacht te zijn, gaat het goed? Voor wat voor baan bij de provincie Utrecht deed je precies een assesment? Ik hoop dat het niet al te koud en regenachtig is daar, hier begin het langzaam lente te worden, heerlijk! Trouwens, mijn nicht en haar man reizen nu ook in NZ rond, dus als jullie ene Ingrid en Dave uit Schotland tegenkomen: doe ze de groeten van mij!
    Dikke zoen! Liefs, Charlotte

• 10 April 2007 - 11:43

Emmy:

Hallo,

Fijn dat de omschakeling naar de westerse wereld goed bevalt! Maar NZ biedt dan gelukkig ook wel genoeg afleiding!! :-)
    Niet alleen veel natuurschoon maar ook een overvloed aan extreme sporten. Overwegen jullie nog een skydive? Ik weet niet of jullie nog naar het noordereiland gaan maar ik heb dat in Taupo gedaan... GAAAAAFF!!
    En ik had het al eerder geschreven maar mochten jullie (zuidereiland) ga dan zwemmen met dolfijnen! Was ook heel bijzonder!
    Och...ik word weer helemaal enthousiast maar NZ is ook zo moooooi!! Jullie vinden ongetwijfeld zelf je weg wel ;-)

Geniet ze daar en tot jullie volgende mail!

Groetjes Emmy

• 10 April 2007 - 11:44

Emmy:

mmm, stukje tekst is weg gevallen maar ik wilde schrijven dat als jullie nog in de buurt van Kaikoura komen dat je daar dus kunt zwemmen met dolfijnen.

• 14 April 2007 - 13:02

Yolbert:

Leuke foto's!! Lijkt lekker ontspannen allemaal.
    Liefs!!