Ice Ice Baby! - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van doortjejesse - WaarBenJij.nu Ice Ice Baby! - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van doortjejesse - WaarBenJij.nu

Ice Ice Baby!

Door: Jesse en Doortje

12 April 2007 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

11 april
Helaas was het slecht weer (regen), dus de hele ochtend en het begin van de middag in het relaxte hostel gebivakkeerd. Daarna leek het op te klaren, dus zijn we naar de Franz Josef Gletsjer gereden en daar een paar wandelingen gemaakt aan de voet van de gletsjer. Het bleef een beetje druilerig, maar het was lekker om er even uit te zijn. Het hostel is namelijk toch niet alles, vooral qua sfeer/mensen. Iedereen is behoorlijk op zichzelf; de TV maakt overuren en 's avonds zit iedereen suf naar dat ding te loeren zonder maar 1 woord te wisselen met de andere backpackers. Een behoorlijk verschil met de sfeer in hostels in Z-O Azie.

12 april
Vandaag was het fantastisch mooi weer(strak blauwe lucht!) dus hebben we voor morgen een tour geboekt over de Franz Josef gletsjer. Daarna zijn we naar de verdreop gelegen Fox gletsjer gereden waar we gewandeld hebben. De zon scheen schitterend over het witte ijs. Je kon hier wat dichterbij de voet van de gletsjer komen vergeleken met Franz Josef, dus dat was wel gaaf. Je kon af en toe grote brokken ijs zien vallen in vanaf het plafond van de tunnel onder de gletsjer. Indrukwekkend. Daarna zijn we naar Gillespie's beach gereden, ong 20 km vanaf Fox. Echt bizar hoe snel het landschap hier wisselt; zo sta je onderaan een gletsjer, zo sta je een uur later op het strand! Het strand was bezaaid met grote stronken grillig gevormd hout wat door de hoge golven meegevoerd was.

Foto's:

13 april
Vrijdag de 13e! Een goede start voor een tocht over de gletsjer dachten wij! Het was adembenemend mooi en spectaculairder dan we hadden gehoopt! Eerst werden we met een bus naar de parkeerplaats bij de Franz Josef gereden. Daarna volgde een korte tocht door een stuk regenwoud. Daarna splitste men de groep in kleinere stukken (wij waren met ong. 11 bezoekers en 1 gids). Aan de voet van de gletsjer kregen we sneeuwijzers onder onze schoenen gebonden, waarna we de gletsjer beklommen.We hebben uiteindelijk 6 uur over het ijs gelopen, met diepe spelonken, ijsgrotten, etc. Supermooi hoe blauw het ijs kleurt in de hogere delen van de gletsjer. Je krijgt echt diep respect voor de natuur als je zo'n enorme sneeuw-/ijsmassa beklimt. (En wij hebben nog maar een heel klein stukje van de hele gletsjer gezien!) Foto's:

Na deze toch zijn we lekker in de jaccuzi gedoken en vroeg naar bed gegaan!

• 12 April 2007 - 07:59

Charlotte S.:

Hee globetrotters!
    Ik heb jullie een sms gestuurd, lang leve de moderne technologie ;-) Ik hoop dat ie is aangekomen!
    Dikke zoen,
    Charlotte

• 13 April 2007 - 09:50

Frans:

Och, och, wat een ervaringen en wat een foto's. Fijn dat (helaas op afstand) mee te kunnen beleven!
    geniet maar blijf voorzichtig, hè!

• 14 April 2007 - 13:10

Yolbert:

Prachtig!! Wel koud hoor.Heel wat anders dan de voorgaande tijd.

• 17 April 2007 - 09:30

WiPi:

Ha Jesse & Doortje,

gave foto's! En wat een overgang van Azie -> Nieuw-Zeeland.

Veel plezier!

Groetjes,
    WP

• 17 April 2007 - 19:45

Sandor:

Zo dat is wel even een ander landschap!!!

Veel plezier op dit eiland!!!!!!

• 18 April 2007 - 18:32

Rietje B.:

Lieve, lieve kinderen.Wat een fantastisch mooie foto's van jullie daar op en in de gletsjer.Erg leuk om jullie allebei zo tussen die ijswanden te zien en dan te bedenken dat mijn grootouders dit in het jaar 1920 op de Aletsgletsjer in Zwitserland ook al deden.Wat een gigantische overgang, zo uit Z.O Azie nu hier in die ijsvlaktes. Vandaag net jullie kaart van maart uit Thailland ontvangen , bedankt!Wim is erg druk met de boot(hij is uit het water)en ik met de herinrichting van onze woonkamer want de nieuwe banken zijn er!!!!!!!!!!!! Erg mooi. Doortje en Jesse geniet met volle teugen van al het mooie om jullie heen dan doen wij het hier ook. Sophie haalt allemaal goede cijfers voor haar tentames, het kan niet op!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! dikke kussen van ons, Rietje, Wim en Soof.

• 02 Mei 2007 - 19:57

Chiel:

hoi doortje en jesse leuk om jullie verslagen en foto's te zien.
    voor ons veel herkenning lekker weg relaxed genieten van alle mooie dingen van de wereld.
    nieuw zeeland is echt fantastich toch, ik heb het nog niet gelezen maar zijn jullie nog in de hot spring's geweest,wij vonden het heerlijk.
    veel plezier en ik kijk binnenkort nog een keer naar de mooie foto's
    groeten chiel schellens