PAS OP VOOR DE zeeHOND! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van doortjejesse - WaarBenJij.nu PAS OP VOOR DE zeeHOND! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van doortjejesse - WaarBenJij.nu

PAS OP VOOR DE zeeHOND!

Door: Jesse en Doortje

25 April 2007 | Nieuw Zeeland, Wellington

21 april
Naar een internet cafe gegaan om onze website bij te werken (zie vorige bericht). Vervolgens weer in de bus gestapt en de Southern Scenic Route op gereden in oostelijke richting, naar de Catlins. De Catlins is een ruig stuk kustlijn, waar allerlei bijzondere flora en fauna gespot kunnen worden. Onze eerste stop was bij Waipapa point. Een mooie spot met een watertoren en zeeleeuwen. In het begin zagen we ze niet liggen (want van ver weg lijken het net grijze rotsen of stenen). Maar toen we doorhadden dat ze daar lagen ging er echt een stoot adrenaline door ons heen. Het zijn echt ontzettend lompe en logge beesten. Ze liggen wat op het strand te rollen en af en toe waggelen ze naar het water om daar een verfrissende duik te nemen. Je moet trouwens wel afstand bewaren, want ze kunnen onverwacht snel en aggressief uit de hoek komen a;s ze zich bedreigd voelen. Vervolgens doorgereden naar Slope point, het zuidelijkste punt van het zuidereiland. Midden tussen evenaar en Zuidpool: 5140 km van de evenaar en 4803 km van de Zuidpool! Zie foto's:

Heerlijk uitgewaaid en daarna koers gezet naar Curio bay. Dit is een baai waar allemaal versteende bomen half in de zee liggen, een mooi gezicht. We hadden gehoord dat je hier ook de zeldzame geelogige pinguin kunt spotten. En we hebben ze gezien ook! Wel drie stuks. Echt gaaf, want ze lopen op een hilarische manier en als een heuveltje afspringen doen ze dat met 2 poten te gelijk (een soort hupje). Verder staan ze de helft van de tijd met hun vleugels wijd nogal arrogant de wereld in te kijken. Erg coole beesten, die pinguins! 's Avonds op zoek gegaan naar een hostel, maar alles was dicht i.v.m. laagseizoen. Uiteindelijk op de parkeerplaats (nou ja, weiland) van een heel schattig hostel (Hilltop guesthouse) in Owaka beland, met een klassiek interieur en prachtig uitzicht over een baai.

22 april
's Ochtends naar de zgn Cathedral Caves gereden, waar je na een wandeling over het strand een heel grote grot in de rotsen ontdekt, welke helemaal door de zee is uitgesleten. Heel mooi, maar de naam "Cathedral Caves" is een beetje overdreven, vinden wij. Vervolgens naar Jack's Blowhole gereden; een groot uitgeslagen gat van 155 m diep in de kliffen, wat 200m landinwaards is uitgesleten door de zee. Helaas kon je er niet echt in kijken, maar alsnog spectaculair. Als laatste activiteit zijn we naar Nugget point gegaan, waar we een heel grote kolonie zeehonden hebben gezien op de grillig gevormde rotsformaties (volgens Doortje lijkt het op de Bretonse kust). De zeehonden waren redelijk ver weg, maar je kon ze toch wel redelijk goed zien en bovendien mochten we de verrekijker van wat andere toeristen lenen. Erg leuk om te zien hoe speels de zeehonden waren. 's Avonds lekker wild gekampeerd, waar het eigenlijk niet mocht, maar ze hadden een grote zeecontainer voor het bordje "verboden te kamperen" gezet, dus wij hadden het zogenaamd niet gezien...

23 april
Naar Dunedin gereden, waar we een bij een leuk hostel gekampeerd hebben. Dunedin is een soort kopie van het Schotse Edinburg, inclusief alle straatnamen. Alle straten zijn heel steil, je hebt hier zelfs de steilste straat ter wereld (Baldwin Street), alleen hebben wij die helaas gemist. 's Avonds het nachtleven van Dunedin verkend. Niet zo heel veel bijzonders in onze ogen (was ook maandag), maar ze hadden lekkere wijn en een open haard.

24 april
Als ochtendactiviteit naar de Cadbury Chocolate factory gegaan. We kregen hier een tour van een in Cadbury kleuren (Milka-paars!) gehulde dame met een headset op en een speaker op haar buik. We werden op een erg Amerikaanse wijze door de fabriek geleid, maar gelukkig kregen we wel allemaal gratis chocolade. ;-) :-) Ze zijn hier heel goed in kopiëren: Cadbury Moro is gewoon Mars en zoals genoemd zijn de kleuren ook gekopieerd van andere merken chocolade (Milka, Mars verpakking, Dove). Wat erg leuk was om te lezen: Van Houten (gevestigd in Weesp) werd genoemd als uitvinder van een machine om cacao boter te maken van de cacao bonen, een proces wat dan ook "dutching" genoemd wordt. Daarna boodschappen gedaan en in noordelijke richting vertrokken. Gestopt bij de Mouraki boulders: grote, speciale, rond afgesleten keien op het strand (zie foto's). Erg gaaf om te zien waar de natuur toe in staat is! Het weer is de afgelopen 2 dagen helaas niet zo heel mooi, maar nog steeds prima om dingen te doen. Uiteindelijk in Oamaru een superdeluxe, mooi gelegen hostel met zeer vriendelijke eigenaar (Old Bones Backpackers, www.oldbones.co.nz) opgezocht en heerlijk op de parkeerplaats in onze bus geslapen. We konden natuurlijk weer gebruik maken van alle voorzieningen (open haard, luxe keuken, prachtige badkamers, gratis internet, etc.) Super relaxed!

• 25 April 2007 - 06:33

Jeroen Galesloot:

Lieve beide,

Wat een ontzettend gaaf land zeg dat Nieuw Zeeland! Erg leuk om jullie verhalen te lezen en een beetje mee te kunnen genieten van jullie avonturen! Ik ben afgelopen maandag retour gekomen vanuit Suriname. Was echt een super ervaring, had ik echt voor geen goud willen missen. Ben wel weer blij dat ann over 2 weken retour komt naar NL. Het gaat jullie goed, en vooral frequent blijven "waarbenjijnu'en"

Groeten,

Jeroen

• 25 April 2007 - 16:58

Emmy:

Leuk dat jullie ook het zuidelijke deel van NZ meepakken. Niet veel mensen doen dat maar ik vond het ook echt heel mooi.
    Gaan jullie eigenlijk nog naar het noordereiland?

Groetjes Emmy